Tweejaarlijkse NVMO-prijs Beste Proefschrift 2014

Tijdens het NVMO Congres 2014 is de Prijs voor het Beste Proefschrift uitgereikt. De jury bestond uit:

Prof.dr. Olle ten Cate (Universiteit Utrecht), voorzitter
Prof.dr. Anselme Derese (Universiteit Gent)
Dr. Marjan Govaerts (Universiteit Maastricht)
Prof.dr. Patricia O’Sullivan (University of California San Francisco)
Prof.dr. Steven Durning (Unified Services University, Bethesda Maryland)

Deze jury ontving 10 proefschriften ter beoordeling:

Kandidaat

Titel proefschrift

Kees van den Berge

Cognitive Diagnostic Error in Internal Medicine

Lia Fluit

Evaluation and Feedback For Effective Clinical Teaching

Esther Helmich

Becoming a doctor - The early emo­tional and professional development of medical students

Elisa Houwink

Training in genetics and genomics for primary health care workers

Erik Jippes

The role of social communication networks in implementing educational innovations in healthcare

Jip de Jong

Unlimited Exposure - The patient mix of GP trainees and their trainers: gaps, disparities, and active steering

Rashmi Kusurkar

Motivation in medical students

Karen Stegers-Jager

At-Risk Medical Students – Charac­teristics and Possible Interventions

Michiel Westerman

Mind the gap - The transition to hospital consultant

Marjo Wijnen-Meijer

Readiness for clinical practice - Studies about transitions in medical education, the influ­ence of vertically integrated curricula and the assessment of readiness for practice


De jury was zeer onder de indruk van het niveau van de proefschriften en concludeerde dat alle ingezonden proefschriften meer dan “prijswaardig” zijn.

Toch heeft de jury een shortlist moeten maken. Deze is in alfabetische volgorde:
-      Rashmi Kusurkar: “Motivation in medical studies”
-      Michiel Westerman: “Mind the gap – The transition to hospital consultant”
-      Marjo Wijnen-Meijer: “Readiness for clinical practice – Studies about transitions in medical education, the influence of vertically integrated curricula and the assessment of readiness for practice”.

Tot winnaar werd uitgeroepen Rashmi Kusurkar.

 

Alle drie genomineerden ontvingen een ingeljst certificaat en een bos bloemen.

De laudatio werd uitgesproken door Marjan Govaerts, de winnares van de prijs voor het beste proefschrift in 2012.

 


Doel van de prijs

• Stimuleren van excellent onderzoek in de medische onderwijskunde. Met medisch onderwijs wordt gedoeld op het gehele gebied van onderwijs in de (dier-) gezondheidszorg. 
• Belonen van excellente jonge onderzoekers in de medische onderwijskunde. 

De jury

Prof.dr. Olle ten Cate (Universiteit Utrecht), voorzitter
Prof.dr. Anselme Derese (Universiteit Gent)
Dr. Marjan Govaerts (Universiteit Maastricht)
Prof.dr. Patricia O’Sullivan (University of California San Francisco)
Prof.dr. Steven Durning (Unified Services University, Bethesda Maryland)

Werkwijze
1. Alle proefschriften medische onderwijskunde bekend bij de NVMO dingen in beginsel mee.
2. Van alle proefschriften worden vier exemplaren toegezonden aan de NVMO.
3. De promotoren wordt gevraagd emailadressen te verschaffen van de leden van de beoordelingscommissie / promotiecommissie. Vanuit de NVMO wordt deze beoordelaars gevraagd of het proefschrift in aanmerking kan komen voor de tweejaarlijkse NVMO prijs voor het beste proefschrift, met een korte argumentatie.

Ieder proefschrift dat door iemand genoemd wordt als in aanmerking komend wordt beoordeeld door de jury. De shortlist van genomineerden wordt in september 2014 gepresenteerd. De winnaar wordt tijdens de eerste dag van het NVMO Congres in november 2014 bekendgemaakt. Dan wordt ook de prijs uitgereikt.

De prijs bestaat uit een geldbedrag van 1.500,- euro en een oorkonde.

Criteria voor deelname
De promovendus moet gepromoveerd zijn aan een Nederlandse of Vlaamse universiteit. De begeleidende hoogleraar moet een leerstoel op het terrein van onderwijs in de gezondheidszorg onderwijs hebben. Er promoveren soms buitenlanders bij Nederlandse of Vlaamse promotoren. Zij dingen desgewenst ook mee. De begeleidende promotores moeten betrokken zijn bij de ontwikkeling van) het medisch onderwijs en tenminste één daarvan moet lid zijn van de NVMO.